|
2007-10-04 09:22:24, csütörtök
|
|
|
|
|
|
A NÉPFŐISKOLAI TANFOLYAMOK témaköreinek "részletes" ismertetése:
1. sz. melléklet
Leszármazási (genealógiai) áttekintés
A leszármazási- genealógiai múlt modellje azon az egyszerű biológiai képleten épül, hogy születésünkhöz egy férfi és egy nőivarú ember egyesülése szükséges.
Őket 2-2 ember, az utóbbiakat 4-4 ember nemzette.
Ükszüleink biológiailag szükséges létszáma már 16 személy (8 nő és 8 férfi).
Fejére fordított piramis csúcsaként hordozzuk az ősök génállományának készletéből esetenként kialakult - egyszeri és megismételhetetlen - saját génkombinációnkat.
A génpiramis látható a furaila képtárában az alábbi albumban: 2007-04-17 15:03
http://furaila.xfree.hu/64791
A piramis egy-egy emeletét nemzedékek (generációknak) nevezzük. A generációk eltolódhatnak és feltorlódhatnak a múlt egyenlőtlen biológiai "használatának" következtében. (Az egy szülőpártól származó korán és későn születő gyermekek egy genealógiai generációba tartoznak!)
Házasodáskor - különösen helyhez nem kötött létmód esetén - a házastárs genetikai piramisa új génállományt kapcsol be a megszülető emberke génvariációjába.
A múlt tehát nemcsak velünk, bennünk is él - mérhetetlen színes változatosságot felmutatva.
Vizsgafeladat: a tanfolyam végére minden hallgató készítse el saját, családi genealógia múltjának szerkezeti vázlatát, "családfáját"
2. sz. melléklet
Szociálpszichológiai áttekintés
A szociálpszichológia történeti előzményei, irányzata. A szociálpszichológia tárgya: makro- és mikro-szociálpszichológia.
Az interakció világa. Szociális percepció. Első benyomás. Kategorizáció - sztereotípia. Burkolt személyiségelmélet. Kelly személyes konstruktumok-rendszere.
Az attribúció. Külső- és belső okok. Én-attribúció. Az attitűd. Attitűd-disszonancia és redukció. Az önigazolás.
Az előítélet. Az előítélet okai. Az előítélet szintjei. Az előítéletes személyiség.
Kommunikáció. Verbális, non-verbális és metakommunikáció. Befolyásolás, meggyőzés.
Státusz és szerep. A szerep fajtái. A szerepkonfliktus. A családi életciklus modellje - tipikus szerepkonfliktusok.
A csoport. Fogalma, fajtái. A csoport szerkezete. A szociometria módszere. A csoport dinamikája. Normaképződés a csoportban. Csoportnyomás. Konformizmus és deviancia.
A vezetés. Vezetői képességek és vezetési funkciók. Vezetési stílusok.
Vizsgafeladat: a hallgatói csoport szociometriájának elkészítése.
Irodalom: Keményné Pálffy Katalin: Bevezetés a pszichológiába
I/3., III/1., 2., 3. (TK/1994.)
Forgács József: A társas érintkezés pszichológiája. (Gond./1994.)
Allport, G. W.: Az előítélet. (Gondolat/1997.)
Aronson, E.: A társas lény (Gondolat/1980.)
Mérei Ferenc: Közösségek rejtett hálózata (Közgazd. és Jogi Kiadó/1971.)
3. sz. melléklet
Andragógiai áttekintés
A felnőttképzés története, kialakulásának feltételei. Az egyházak, a munkásmozgalom és a polgári liberalizmus szerepe. (Egyetemes felnőttképzés-történet.)
A felnőttképzés kezdetei, történetének áttekintése és jellemző vonásai Magyarországon. A magyar felnőttképzés mai rendszere.
A kettészakadó magyar társadalom és a funkcionális analfabetizmus.
A permanens tanulás (nevelés, oktatás, képzés) elmélete.
A felnőttek tanulása: gondolkodási sajátosságok, a memória átalakulása a tapasztalatok szerepe.
A problémamegoldó tanulás mint a felnőttkori tanulás kiemelt útja. A felnőttkori tanulás helye az időszerkezetben. A munka melletti és a munka helyetti tanulás. A munka melletti tanítási-tanulási folyamatok labilitása és ellensúlyozásának lehetőségei.
A távoktatás. Az értékelés andragógiai problémái. A visszacsatolás szerepe. A felnőttoktatói szerep. A "rejtett tanterv" működése afelnőttképzési programokban. A csoportdinamika.
Vizsgafeladat: Személyes időszerkezeti sémát kell megszerkesztenie minden hallgatónak: a saját, személyes időszerkezetében milyen helyet foglal el a tanulás?
Irodalom: Felnőttoktatási lexikon (Kossuth)Zrinszky László: A felnőttképzés tudománya
Koltai Dénes: Az andragógiai elmélet és gyakorlat útján.
Maróti Andor: Módszertan a felnőttek képzéséhez és tájékoztatásához (Táncsics/1986.)
Durkó Mátyás: Felnőttnevelé és népművelés.
Csoma Gyula: A munka melletti tanulás zavarai (Időszerkezet és tanulási folyamat ...). Az Új Pedagógiai Szemle 1995/2. száma.
4. sz. melléklet
A kultúrtörténet áttekintése
A nemzeti kultúra értelmezése és fejlődéstörténete.
* Őskereszténység korának rövid áttekintése.
* Szent István korától a XX. század végéig.
* A magyar nyelv szerepe, etnikus, asszimiláció, európaiság és területi szempontok.
* A ,,nyitott-befogadó" és a ,,szűkítő-kirekesztő" nemzetfelfogás.
* A négy XX. századi kultúrfelfogás alapvető jellemzői és meghatározó képviselői. (A konzervatív, a liberális, a népi-nemzeti és a baloldalinak nevezett irányzatok).
* A XX. század második felének fő kulturális folyamatai, az államszocializmus művelődés- és oktatásügyének mérlege. Felemás modernizáció, "kulturális forradalom", cenzúra, "3T", "művészi aranykor", és "maradványelv".
* A kulturális szféra irányítási kérdései a helyi társadalomban és az önkormányzatoknál.
* A vizuális esztétikai nevelés, hazai és külföldi tapasztalatok.
* A zenei befogadás és a zenélés típusai.
* A színházi kultúra helyzete, színház és közösség.
* A könyvtár és a modern informatika hasznosítása.
Vizsga: írásos önbesorolás a négy XX. századi kultúrafelfogás valamelyikébe, vagy egy személyes (saját) kultúrafelfogás megfogalmazása.
Családi történelem-történetrajz vázlatos elkészítése.
Irodalom:
Nemeskürty István: Kis magyar művelődéstörténet (Bp/1992., 1994.), Alföldy Jenő, Bakos István, hámori Péter Kiss Gy. Csaba: Haza a magasban Magyar nemzetismeret I-II. (Antológia Kiadó/2002.) Szelényi Iván: Új osztály, állam, politika Bp/1990.
Pozsgai Imre: 1989 Politikus-pálya a pártállamban és a rendszerváltozásban., Diósi Pál: Szabad csapatok?,
Falvay Károly: "Lélektől-lélekig"BalatoniNépfőiskola Siófokon 1947-49.FTE/11./Bp/1997.
Mérei Ferenc: Lélektani napló II. Az élménygondolkodás. Művelődéskutató Int/1961. A művészeti nevelés módszertana I. Tk./Bp/1989.
Bálványos Huba: Az esztétikai nevelés...
5. sz. melléklet
Környezetismereti áttekintés
A XXI. század emberének vissza kell találnia a természethez, mert eredetileg annak része. A ma embere már csak tv-ből, vagy könyvekből, újságokból ismeri azt a természetet, amely őt körülveszi. Nem ismeri és ezért nem tudja óvni, védeni, élvezni.
A természettudományos oktatás színtere lehetne egész Dél-Pestnek a soroksári Péterimajor. A KEK (Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem) tanszékei, amelyek a Péterimajorban működnek: Dísznövénytermesztési és dendrológiai tanszék, Zöldségtermesztési tanszék, Kísérleti üzem, botanikuskert, melyek teljesen kihasználatlanok a XX, XXIII. kerületiek számára ismeretlen, zárt világ. Ezen úgy változtatnék, hogy a környezetismeret órák, majd a biológia órák egy részét a botanikuskertben tartanám meg.
A Dísznövény és Dendrológiai Tanszékkel fölvenném a kapcsolatot, mert a környező kerületek kertvárosi jellegét erősíthetné, ha a centrumokból kiköltöző panellakók letelepedve, megtanulhatnának - legalább hobbi-szinten - kertészkedni, kertet építeni, szépíteni.
A Zöldségtermesztési Tanszék munkatársai is indíthatnának tanfolyamokat pl a "Fiktív utcában", gyakorlati oktatással és növényvásárral összekötve.
Vizsga: még a tanfolyam beindításának feltételei sincsenek meg, a Soroksári Botanikuskerttel tervezem a tárgyalások megkezdését, ha erre megbizatást kapnék az illetékes önkormányzat, illetékes képviselőjétől.
Irodalom: Koroknay István, Kittenberger Kálmán, David Attenborough, Gerald és Lee Durrell, Schmidt Egon, Konrad Lorentz könyvei, Növény- és állathatározók...
6. sz. melléklet
Állampolgári ismeretek áttekintése
Az állampolgári ismeretek keretén belül az állampolgárok életének jogi szabályozásának ismeretei.
Társadalmi normák:- jogi normák, erkölcsi normák, tradicionális normák (szokásjog).
Á jogi normák elsődlegesen Európára jellemzőek.
A szokások, erkölcsi normák: a busmanok földjén, Távol-Keleten, a Korán szerepe, India- kasztrendszer - eredői a szokásjognak.
A jogi- és erkölcsi normák együttes szabályozása is lehetséges.
A jog- és erkölcs összeütközése (abortusz, euthanázia, halálbüntetés).
A jog- és a politika kapcsolata. A gazdaság és jog kapcsolata.
A jog tárgyi- és alanyi értelmezése.. Jogforrások (külső- és belső), azok a szervezetek, amely a jogi formák alkotására felhatalmazottak: Országgyűlés, Kormány, miniszter, államtitkár, önkormányzat.
Mi az Alkotmány? Mit értünk alapjogokon?
A jogszabály érvényessége és hatálya. A cselekvőképesség és fokozatai. A jogi személy ismérvei. Állampolgári jogalanyiság.
A tulajdonjog fogalma. A szerződés. Az alapítvány, a közalapítvány. A társadalmi szervezetek. (Az egyesület.)
A köztestület. A közhasznú társaság. A szerzői jog.
Az egyéni vállalkozás, a Gt, Kkt., Bt., Kft., a Szakképzési Törvény.
Vizsga: egy egyéni vállalkozás alapítói jogiratának elkészítése.
Irodalom: Soósné Lajos Ilona: Az alapítványok jogi szabályozásáról. Gazd. és Jog O/1995. Fontosabb jogszabályok: 1949. XX. tv. az Alkotmány, 1959. IV. tv. a Ptk...
7. sz. melléklet
Közösségfejlesztési áttekintés
I. A közösségi fejlesztőmunka fogalmának összefoglalása, szakmai megközelítésmódja. A szomszédság fogalmának összefoglalása. A település megközelítésének módja: - településstatisztikai és szociológiai adatok összegyűjtése, elemzése; - intézményi, infrastrukturális és földrajzi adottságok, hagyományok elemzése; - személyes beszélgetések, az intejú készítés technikája; - nyilvánosság építés, nyilvános beszélgetés szervezésének módjai.
II. A közösségi felmérés módszere: - a módszer részletes megismerése, elemző megtárgyalása; hazai példák bemutatása.
Az intézményesülés folyamata a közösségi fejlesztőmunkában.
III. Vezetés, vezetési módszerek. A közösségi tervezés módszerei: jövőutazás, SWOT analízis. A kistérségi fejlesztőmunka.
IV. Párbeszlédkörök Magyarországon - a módszer részletes megismerése. Társadalmi cselekvési technikák: - hogyan szervezzünk nyilvános üléseket; - aláírásgyűjtés megszervezése; - jelentések, beszámolók készítése; - a lobbizásról; - a propagandaharc módszeréről; hogyan vonjunk be embereket; - ingyenes tanácsadó szolgálat szervezése; - küldöttnek lenni; hogyan kezdjünk szervezni egy programot; - hogyan készítsünk pályázatokat?
Vizsga: egy komplexebb fejlesztési projekt elemzése, vagy egy fejlesztési projekt elkészítése.
Irodalom: Varga A. Tamás - Vercseg Ilona: Település, közösség, fejlesztés (OKK 1991.), Szomszédság c. "Parola" füzet (szerk. Vercseg Ilona Közösségfejl. Egyesülete 1993.), Közösségi munka - Szöveggyűjtemény (Közösségfejl. Egyesülete 1993.),
R. Perlman - A. Gurin: Közösségszervezés és társadalmi tervezés,
Parola 1995/VI. száma, Párbeszéd kör kézikönyv
A Hátország kiépítésének programját elkészítette: Bóna Mária Ilona Bp.2007.09.07. |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: kihasználatlanok, metakommunikáció, botanikuskertben, szöveggyűjtemény, felhatalmazottak, környezetismeret, megközelítésének, szerepkonfliktus, tájékoztatásához, megtanulhatnának, cselekvőképesség, megszerkesztenie, időszerkezetében, botanikuskerttel, génállományának, változatosságot, kultúrafelfogás, élelmiszeripari, szabályozásáról, művelődéskutató, szabályozásának, génvariációjába, feltorlódhatnak, párbeszlédkörök, csoportdinamika, őskereszténység, felnőttoktatási, időszerkezetben, afelnőttképzési, intézményesülés, problémamegoldó, analfabetizmus, születésünkhöz, pszichológiába, péterimajorban, állathatározók, leszármazási- genealógiai, egyszerű biológiai, nőivarú ember, ősök génállományának, génpiramis látható, furaila képtárában, alábbi albumban, piramis egy-egy, generációk eltolódhatnak, múlt egyenlőtlen, genealógiai generációba, házastárs genetikai, megszülető emberke, múlt tehát, tanfolyam végére, interakció világa, NÉPFŐISKOLAI TANFOLYAMOK, Keményné Pálffy Katalin, Forgács József, Mérei Ferenc, Jogi Kiadó, Zrinszky László, Koltai Dénes, Maróti Andor, Durkó Mátyás, Csoma Gyula, Pedagógiai Szemle, Szent István, Nemeskürty István, Alföldy Jenő, Bakos István, Péter Kiss Gy, Antológia Kiadó, Szelényi Iván, Pozsgai Imre, Diósi Pál, Falvay Károly, BalatoniNépfőiskola Siófokon, Művelődéskutató Int, Bálványos Huba, Élelmiszeripari Egyetem, Dendrológiai Tanszékkel, Zöldségtermesztési Tanszék, Soroksári Botanikuskerttel, Koroknay István, Kittenberger Kálmán, David Attenborough, Schmidt Egon, Konrad Lorentz, Szakképzési Törvény, Soósné Lajos Ilona, Párbeszlédkörök Magyarországon, Varga, Vercseg Ilona, Vercseg Ilona Közösségfejl, Bóna Mária Ilona Bp,
|
|
|
|
Adakozás Szabolcska Mihály – Ákác... Jó éjszakát Ami embereknek lehetetlen, az... Facebookon kaptam Idő Alvó cicák Irgalom és ítélet Albert Einsteinről Facebookon kaptam Kaffka_Margit Bounty krémes Mit beszél, nem értem, hogy m... képre írva Irgalom és ítélet Ami embereknek lehetetlen, az... Régi emberek, akikre máig büsz... Png nő A sors Facebookon kaptam Kellemes délutánt kívánok Nem számIt Mai harmónia kártyám Szép estét kedves látogatóimna... Png cica Facebookon kaptam Paul David Tripp Április 21 Szép estét A másik dolog, s immár én is felragyogva, ért... Az igazi szeretetért rendszeri... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Fekete István - Akác Radikális szeretet Németh László tollából Facebookon kaptam Mírjam barát... Szép estét kedves látogatóimna... Facebookon kaptam Nevem Az engedelmesség miért nem vál... Áprily Lajos - Gyümölcsoltó Kaffka_Margit Akarat Jó reggelt, jó napot mindenkin... A sors Akik bántanak téged Hazára minden embernek szükség... Facebookon kaptam Cs Ildikótól Facebookon kaptam Facebookon kaptam Krisztinától Adakozás Akarat Facebookon kaptam Próbálj meg ... Facebookon kaptam Egy hatékony szolga Alázat Aki nem dolgozik, ne is egyék Facebookon kaptam Leonardo da Vinci gondolata Png rózsa csokor Facebookon kaptam Leonardo da Vinci gondolata Akarat Egy lelki imádság Garai Gábor - Takarítás Kaffka_Margit Png cica Őrizkednünk kell... Facebookon kaptam Amikor Jézus rátapos a lábadra Png lepke Kaffka_Margit Ágai Ágnes – Csendélet Akarat Hogyan éljünk boldogan, amíg m... Png virág Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Kiss Éva - Amerre a ház lelke ... Szívem Bertolt Brecht -től idézet Alvó cicák Facebookon kaptam Kaffka_Margit Nem méltó hozzád A tömeg, a Mester, a módszer, ... Facebookon kaptam Akarat Alázat Nagyi telefonál Gonosz démon-álarc Jó éjszakát Nagyon különös
|
|
|
|
leszármazási- genealógiai, egyszerű biológiai, nőivarú ember, ősök génállományának, génpiramis látható, furaila képtárában, alábbi albumban, piramis egy-egy, generációk eltolódhatnak, múlt egyenlőtlen, genealógiai generációba, házastárs genetikai, megszülető emberke, múlt tehát, tanfolyam végére, interakció világa, előítélet okai, előítélet szintjei, előítéletes személyiség, szerep fajtái, családi életciklus, csoport szerkezete, szociometria módszere, csoport dinamikája, hallgatói csoport, társas érintkezés, társas lény, felnőttképzés története, polgári liberalizmus, felnőttképzés kezdetei, magyar felnőttképzés, kettészakadó magyar, funkcionális analfabetizmus, permanens tanulás, felnőttek tanulása, memória átalakulása, tapasztalatok szerepe, problémamegoldó tanulás, felnőttkori tanulás, munka melletti, munka helyetti, értékelés andragógiai, visszacsatolás szerepe, felnőttoktatói szerep, felnőttképzés tudománya, andragógiai elmélet, felnőttek képzéséhez, kultúrtörténet áttekintése, nemzeti kultúra, magyar nyelv, baloldalinak nevezett, államszocializmus művelődés-, kulturális szféra, helyi társadalomban, vizuális esztétikai, zenei befogadás, zenélés típusai, színházi kultúra, modern informatika, magasban Magyar, művészeti nevelés, esztétikai nevelés…, soroksári Péterimajor, környezetismeret órák, biológia órák, botanikuskertben tartanám, környező kerületek, centrumokból kiköltöző, tanfolyam beindításának, tárgyalások megkezdését, illetékes önkormányzat, állampolgári ismeretek, állampolgárok életének, busmanok földjén, politika kapcsolata, jogi formák, jogszabály érvényessége, jogi személy, tulajdonjog fogalma, társadalmi szervezetek, közhasznú társaság, egyéni vállalkozás, alapítványok jogi, közösségi fejlesztőmunka, szomszédság fogalmának, település megközelítésének, intejú készítés, közösségi felmérés, módszer részletes, intézményesülés folyamata, közösségi fejlesztőmunkában, közösségi tervezés, kistérségi fejlesztőmunka, propagandaharc módszeréről, komplexebb fejlesztési, fejlesztési projekt, kihasználatlanok, metakommunikáció, botanikuskertben, szöveggyűjtemény, felhatalmazottak, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
7719 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1349
- e Hét: 6857
- e Hónap: 15461
- e Év: 51402
|
|
|